
60ccm dellerto og efektannlegg
Moderator: Guttorm
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 22 nov 2011 20:10
60ccm dellerto og efektannlegg
Hei lurer på og trimme en sachs 50/4 motor.. tenkte på og kjøpe sylinder her: http://www.norscand.com/mopeddelar-1997 ... 121-1.aspx og porte den og lage innsug til dellerto forgasser(19-22) med comet tenning og kjøpe denne efekt potta: http://www.crash.no/index.php?page=shop ... &Itemid=94 så plane toppen 1-2mm og lage noe større forbrennings kammer, og kansje dreve den 14-32(får se ossen det drar med org dreving) om noen er flinke med trimming der ute om noen kansje kan gi meg noen tips til mere jeg kan gjøre eller andeledes enn det jeg har tenkt på her 

Tempo corvette 380 #1
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
Tips nr. 1: Fikk ikke opp hva slags sylle det er, men er det 60 cc Comet til Corvette, har jeg den på lager.
Christian.
Christian.
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 22 nov 2011 20:10
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
er 60ccm syl ja, ny koster 800,- eller noe så er ikke så blodyrt, er den du har ny eller brukt? og eventuell pris? 

Tempo corvette 380 #1
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
-
- Innlegg: 211
- Registrert: 28 okt 2008 16:30
- Sted: Ise City
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
angående tenning kan jeg anbefale deg å ta et org svinghjul og fjerne det som er av magneter, altså så du bare har "bosset" igjen som åpner å lukker for stiften og bruker batteri og bilcoil til tenning! koble det slik: Stift->Kondensator->0 volt på coil(minus) også minus på batteri rett i jord og pluss til en bryter også til pluss på coil! fungerer veldig bra til en billig penge! får en fin rask respons og bedre aks og batteriet varer i mange mange timer! ellers så passer innerotor tenning ifra nyere motor som f.eks aerox på, men blir fort dyrt!
angående porting av sylinderen så anbefaler jeg deg ikke bare å porte eksosen og stempelet mye, men ta skylleportene og viss ikke blir det så dårlig bunndrag at det blir helt tragisk! legg heller ikke peaken på portene for høyt i registeret(8000rpm++++) siden det bare er fire gir så blir den så lang mellom gira føre den kommer på kicket igjen!
om proma funker bra på disse sylindrene vet jeg ikke for har ikke prøvd men har hatt god erfaring med potter ifra bl.a. DT(gamle typen) potter, men ser helt forferdelig ut!
19-21mm dellorto er bare å få modifisert å få satt på med engang! hjelper mye egentlig i hele registeret!
angående porting av sylinderen så anbefaler jeg deg ikke bare å porte eksosen og stempelet mye, men ta skylleportene og viss ikke blir det så dårlig bunndrag at det blir helt tragisk! legg heller ikke peaken på portene for høyt i registeret(8000rpm++++) siden det bare er fire gir så blir den så lang mellom gira føre den kommer på kicket igjen!
om proma funker bra på disse sylindrene vet jeg ikke for har ikke prøvd men har hatt god erfaring med potter ifra bl.a. DT(gamle typen) potter, men ser helt forferdelig ut!
19-21mm dellorto er bare å få modifisert å få satt på med engang! hjelper mye egentlig i hele registeret!
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 22 nov 2011 20:10
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
tusen takk for tips
får se hva jeg gjør med tenning, men ellers så er det bare å kjøpe inn og starte;)

Tempo corvette 380 #1
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
Har nye syller, både 38 og 41 mm borring. Og riktig som tempo_panter skriver: IKKE rør eksosporten i høyden.
Christian.
Christian.
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 22 nov 2011 20:10
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
hva skal du eventulet ha for ett 41mm 60ccm comet syl med stempel? hva mener dere med høyden? 

Tempo corvette 380 #1
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
-
- Innlegg: 211
- Registrert: 28 okt 2008 16:30
- Sted: Ise City
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
høyden, altså hvor høy den er rett og slett! Står masse om porting her: http://www.mopedportalen.com/forum/topi ... e-traaden/
men anbefaler deg å bruke hue når du porter, er ikke alltid størst mulig porter som gir mest effekt, men at det samsvarer med hverandre! Eskosen er jo uten tvil den letteste porten å komme til på og er også derfor mange porter bare den, men blir masete å kjøre, går bra på topp, men bunn og mellomdrag blir vekk! Er ikke farlig å porte eksoen, men da må man ta skylleportene også får at det skal bli bra! gjør man det riktig kan man få en sylinder med et sykt bra toppdrag og likevell ha et brukbart bunndrag og mellomdrag!
men anbefaler deg å bruke hue når du porter, er ikke alltid størst mulig porter som gir mest effekt, men at det samsvarer med hverandre! Eskosen er jo uten tvil den letteste porten å komme til på og er også derfor mange porter bare den, men blir masete å kjøre, går bra på topp, men bunn og mellomdrag blir vekk! Er ikke farlig å porte eksoen, men da må man ta skylleportene også får at det skal bli bra! gjør man det riktig kan man få en sylinder med et sykt bra toppdrag og likevell ha et brukbart bunndrag og mellomdrag!
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 22 nov 2011 20:10
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
skjønner
tusen takk for tips, tenker jeg må porte det som er, men kan jo bli et brukans drag, håper på rundt 90-100 i toppfart.. kan ta bilde og legge ut under veis ;) er jo altid bedre å spørre enn og ødlegge en syl da 


Tempo corvette 380 #1
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
Tempo corvette 380 (prosjekt) #2
Tempo corvette 380 (jubileum-prosjekt) #3
Tempo corvette 300
Tempo corvette 290 (under opp-pussing)
Parter (saxonette)
Volvo 240 GL
Zetor 3011
"gje ann i bånn, de ekje turbo på'n"
-
- Innlegg: 1062
- Registrert: 22 aug 2006 12:24
- Sted: Lillesand
Re: 60ccm dellerto og efektannlegg
Ja en kan sikkert få endel mer ut av "Kina" comet sylinderen. Det som er litt av problemet på disse er vel at veivkassa, og veiva har en rimelig dårlig utformingVi
utforming i veivhuset. Er ikke akkurat bygd for god veivhus kompresjon og god flow
utforming i veivhuset. Er ikke akkurat bygd for god veivhus kompresjon og god flow

Pioner 8 med årer