hva synes vi om trimming??

Her kan du delta i, eller starte diskusjon som har med trimming å gjøre. Husk at trimming er forbudt. Tempo-Online.net tar sterk avstand fra trimming.

Moderator: Guttorm

Kjell Elias

Re: hva synes vi om trimming??

Legg inn av Kjell Elias »

heisann alle sammen :)
må bare si det at jeg synes man kan gjøre som man vil med sin sykkel.. og en ting til.. det meste er reverserbart om så må gjøres ;) selv har jeg ekstra motor til trimen min, men trimmer først og fremst for og dra bedere i oppoverbakkene ;) men det er satan å morro når du kan dra fra dei forbanna japsene ;)

og en ting til.. dere som seier at mi som trimmer heller burde kjøpe en japse.. hva er morroa med og trimme en plastraket?.. det som er gøy er jo og se tryne på folk når du drar forbi dei på en moped fra 19pilogbue :)
dette var min meining, men alle kan jo gjøre hva dei vil med sin moped eller bil for den slags skjyld ;)

Brukeravatar
Pallesen
Sted: Sola

Legg inn av Pallesen »

Stemme det. :D Trimming e gleden. Men har selv orginale mopeder, og trimma mopeder. :) Like best de trimma :lol: :lol:
Comet sett e fattigt og går ikkje i 100...!! Sånn folk klare og påstå... :lol: Trimming av Panter motorer, kan gå veldig bra :!:
Eg vill gjerne møte de som har ein comet som går 90+++ Eg stille med gps og de som klare 75-80 på den skal få premie :idea: :lol: :lol: :lol:
Min comet går MAX 70 på gps. Selv om spidoe vise noe heilt annet :D :roll:
Tempo corvette, for deg som krever det lille ekstra.!

AndersFR
Sted: Asker

Legg inn av AndersFR »

Lang diskusjonstråd som har pågått siden 2008 dette. Her er mitt bidrag:

Jeg har etter hvert fått det forholdet til motoriserte tohjulinger at man bør skaffe seg en (eller flere, selvsagt) tohjuling som i utgangspunktet passer best mulig til formålet. Dvs. hvis "behovet" f.eks. er å kjøre på tur i moderat trafikk og ditto tempo(!) sammen med andre likesinnede, så holder det kanskje med moped (ekte moped altså, ikke blodtrimmet), men hvis behovet er å henge med i større fart og mer trafikk på større veier, så kommer man bedre ut av det med en motorsykkel enn en moped på stereoider. Det blir aldri like tilfredsstillende å kjøre en liten, superstresset sak alt hva remmer og tøy kan holde (og mer til) som å kjøre noe som er stort nok, ikke blir stresset og har overskudd.

Det kommer faktisk nokså mye an på hvem man kjører sammen med også dette. Jeg har jo lest om profilerte medlemmer i Tempoklubben som har kjørt Handy fra Tylldal til Lista og sånt, ikke småturer heller. Det kan være moro når man er flere om det og tar det som den turen det blir. Men å kjøre samme turen på blodtrimmet corvette for å komme fortere frem ser jeg ikke noe poeng i. Da heller kjøre 175 kubikk, eller større.

Selv har jeg bare hatt en eneste moped, en -67 Corvette 300 som jeg kjøpte sommeren før jeg tok sykkellappen og solgte igjen året etter da jeg hadde lappen i lomma og Swing 175 i garasjen. Den var original og gikk greit nok, men etter at jeg har fått større saker i hus har jeg aldri hatt lyst på moped igjen. Jeg tør ikke ligge og balansere på hvitstripa og bli forbikjørt av alt og alle.

Nå har jeg en militær-Taifun. Det er vel den sprekeste Tempoen som er å få (i original utførelse, vel og merke, og det er min). Den kjører jeg ikke så mye må jeg innrømme, for jeg har ikke noe sterkt, lokalt Tempomiljø akkurat her jeg bor, så det blir ikke så mange likesinnede å kjøre på tur med. Når jeg skal på det årlige Skogsløpet kan det bli langt å kjøre, og da kommer det med moderne trafikk, fart og overskudd inn igjen. Jeg har ikke tålmodighet eller nerver til å kjøre 100 mil på en langhelg via Dalen i Telemark og andre nokså bratte steder på 175 kubikk. Og i stedet for å trimme Tempoen, kjører jeg større sykkel. Jeg synes det går en grense rundt 350 kubikk og 15 hk for en langtursykkel i følge med andre. Da snakker jeg veteransykkeltur, selvsagt.

Det skal medgis at jeg har en fordel fremfor de av dere som er 16 og deromkring: Jeg kan lovlig velge noe større enn en moped. Men det finnes noe som heter lett motorsykkel også, som går vesentlig bedre en en trimmet moped OG er en mulighet for 16-åringer. I stedet for å rase rundt på blodtrimmet moped: Vurder å ta lappen på lett sykkel. Da kan du lovlig kjøre mange av de større Tempoene også. Ja, det koster noen kroner, men du får en helt annen og mye grundigere opplæring. Det hjelper godt på sikkerheten på veien. Når du blir 18 er veien til full klasse A kort, og du kan velge og vrake. Da faller kanskje behovet for trimmet moped bort?

Litt tilbake til akkurat det med trimming på slutten:
Antallet originale, urestaurerte og gode Tempoer (og andre gamle kjøretøy) går bare en vei: Nedover. Jeg mener det er en oppgave å ta vare på de som er igjen så originale som mulig, dvs. hverken restaurere dem eller trimme dem, men gjøre det som er nødvendig for å holde dem på veien på en så nær original måte som mulig. HVis man på liv og død må trimme noe, så begynn heller på noe som allerede er "tapt" som originalt og urørt.

Og så to ting til, som jeg mener er verdt å tenke på hvis man først skal trimme noe:

1. Ikke gå bananas med fil og drill uten at du har peiling på hva du driver med. Det er ingen automatikk i at størst forgasser og høyest kompresjon alltid går best. Les og lær, og gjør en ting av gangen og se effekten av det så du forstår hva som fungerer og hvorfor.

2. Hvis målet bare er flere hester og større fart: Vurder å skaffe en større/sprekere sykkel i stedet for å trimme en liten en.

afr.

Svar