70-80km/t oppsett på Corvette?

Her kan du delta i, eller starte diskusjon som har med trimming å gjøre. Husk at trimming er forbudt. Tempo-Online.net tar sterk avstand fra trimming.

Moderator: Guttorm

Svar
melakar
Innlegg: 2
Registrert: 17 feb 2015 15:10

70-80km/t oppsett på Corvette?

Legg inn av melakar »

Heisann! Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få en Tempo Corvette til å gå i ca 70-80km/t? Tenker på følgende; småporta org syll, Kokusan EVO 12V el tenning, Dellorto 15 mm og økotopp (fann ikke på noe bedre ord :p mer effektiv forbrenning og biiittelitt mere krutt) i tankene. Noen som vet om dette oppsettet er holdbart og brukbart? Noen erfaring med porta org sylinder? Noen erfaring med Kokusan EVO 12V? Ev 6V? Hva er forskjellen mellom 12 og 6V? Takker på forhånd! :)

Ormlår
Innlegg: 22
Registrert: 05 mai 2014 22:28

Re: 70-80km/t oppsett på Corvette?

Legg inn av Ormlår »

Skal du ha 80 ærlige km/t på en Corvette, samt kjørbarhet så bør du:
Sette på en membranfri sylinder, gjerne med 41mm borring, også kalt 60cc. Disse membranfrie sylindrene kalles gjerne comet i Norge. Norscand i Sverige har kommet med en ny serie nå, som er serdeles god ser det ut til! De gamle var anus.. De nye ble benket av en svenske nylig, 4.3 hk på bakhjulet med 38mm borring, og 5hk med 41mm. Dette ble testet med std. "comet-oppsett", altså 17mm. bing og "70mm potte".
Denne bør så portes. Exhausten bør breddes, samt økes til en durasjon på omkring 170. Resten av portene må selvsagt formes slik atdette samspiller. Den tyske, originale 4.3hk sylinderen hadde gode porter, den mangla bare litt justering på exhasuten, så var det samspill her.

En forgasser, f.eks. 19mm Dellorto roundslide. Flatside er det lite å tjene på når sylinderen har stempelport som innsug. Dysesett samt hjemmelagd innsug.

Exhaustsystem med expansjonskammer, dette er kritisk for å få liv i en 2-takter. Man burde se etter et effektanlegg tilpassa 50cc resersykkel, da denne 60cc sylinderen i praksis er bare 55cc. Å sette på noe svære greier for 80-90cc vil bli like dårlig som det originale "comet-anlegget".

Tenning, gjerne kokusan, eller stiftløst (elektronisk). Dette skal klare en 10-12K rpm, og det holder til gatebruk.

Høykomp. topp er bare pluss, særlig dersom man tar opp durasjonen på exhaustporten (kompen blir da svekket)

et par tenner større fordrev, så skal du klare 80 på flatmark. Motoren må selvsagt være fresh!

Høiland junior
Innlegg: 63
Registrert: 17 jun 2012 22:40

Re: 70-80km/t oppsett på Corvette?

Legg inn av Høiland junior »

Det som kan gjøres er bytte av veiv, fra standard til rundveiv, kometsett og kappe potta. da får du den til og gå GANSKE bra!

Ormlår
Innlegg: 22
Registrert: 05 mai 2014 22:28

Re: 70-80km/t oppsett på Corvette?

Legg inn av Ormlår »

Såkalt rundveiv gjør ikke så mye i seg selv. Må ha et ganske potent oppsett i samarbeid for at den skal gi merkbar effekt. Sammen med oppsettet jeg nevner så begynner den så smått å melde seg.

Kappe potta? Om du prater om bendet ut ifra sylinder, så er det ikke noe å kappe på cometbendet. Svenskene derimot har en stuss etter bøyen på ca. 30cm. Der hjelper det å korte inn.

Svar