Corvette sylinder med eller utem membra, hva er best?

Her kan du delta i, eller starte diskusjon som har med trimming å gjøre. Husk at trimming er forbudt. Tempo-Online.net tar sterk avstand fra trimming.

Moderator: Guttorm

Knutern68

Corvette sylinder med eller utem membra, hva er best?

Legg inn av Knutern68 »

Lurer veldig på litt enkel effekt økning på corvette . Noen sier att får man tak i membra sylinder fra 60 tallet og tidlig 70 tallet så går dem bedre en senere årganger pga luftekanaler osv. Stemmer det?
Hvis man borrer en sylinder med membra til 41 mm og putter i comet stempel vil det fungere bra?
Hvis man borrer en 3 girs sylinder til 41mm og gjør det samme ,vil det fungere bedre en med en membra sylinder?
Er mye rart man skal lure på vettu ;)
Mvh
TempoKnuter'n

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Re: Corvette sylinder med eller utem membra, hva er best?

Legg inn av Christian »

Større sylindervolun = sterkere, men ikke høyere toppfart. Har selv en 41 mm med membran. Litt sterkere, men ingen revolusjon.

Christian.

Brukeravatar
Guttorm
Sted: Stavanger

Legg inn av Guttorm »

41 boring på gammel Corvettesylinder er min favoritt. Da slipper du å gire deg ihjel som med cometen.
3 girs sylinderen uten membran er 1HK mindre enn den med membran, noe som merkes i bakkene. 60ccm er ikke så værst men svada bunndrag som cometen :idea:
CARPE DIEM!

Knutern68

Legg inn av Knutern68 »

Så hvis jeg borrer en sylinder uten membra til 41 mm så vil jeg slippe å gire så mye og den vil dra greit opp bakker ?
Mvh
TempoKnuter'n

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Knutern68 skrev:Så hvis jeg borrer en sylinder uten membra til 41 mm så vil jeg slippe å gire så mye og den vil dra greit opp bakker ?
Nei spylekanaler og utblås må "modifiseres" for å oppnå revulosjonær effektøkning på en membranfri sylinder men klart at 41 mot 38 boring gjør sitt :)
Derfor er det "safere" å maksbore en gammel Corvettesylinder med de "voksne" spylekanalene. Da får du en sterk motor og dette ga mersmak etter å ha prøvd Christian sin...

Nå har ikke jeg all verdens peiling på trim av Corvette, så innspill basert på egne, virkningsfulle knep er kjærkomment :)

Regner med at de fleste vet at trimming gjøres på egen risiko og er fremdeles ulovlig :idea:
CARPE DIEM!

Knutern68

Legg inn av Knutern68 »

Aha skjønner . Da blir det litt slik je har tenkt . Je lik ikke trimminge selv og fraråder ungdommen å gjøre det, men når det er sakt så ønsker jeg litt vektkompensasjon så det går lettere i bakker med opp pakning og slkt så kall det vekt kompensasjon :D
Vet du hvilken sylindere som er gamle og nye av de med membra? Min står det nr 3 på .
Mvh
TempoKnuter'n

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

De gamle har mye større spylekanaler.
Spylekananlene t.eks en portugiser er barnslige greier sammenlignet med en sylinder med membran fra -62-63 :)
CARPE DIEM!

Knutern68

Legg inn av Knutern68 »

Er de sylindrene nummerert?
Mvh
TempoKnuter'n

Brukeravatar
Guttorm

Legg inn av Guttorm »

Nei det tror jeg ikke men kan sjekke imorgen.
CARPE DIEM!

Knutern68

Legg inn av Knutern68 »

Perfekt . Original sylinderen på min 72 modell er det ett 3 tall på. Det sitter på flensen ned mot motor mot innsuget .mener det er på høyre side ,men ikke sikker .
Må handle enda ett stempel av Christian da ;)
Mvh
TempoKnuter'n

Svar