Trim til Tempo panter 370 1977

Her kan du delta i, eller starte diskusjon som har med trimming å gjøre. Husk at trimming er forbudt. Tempo-Online.net tar sterk avstand fra trimming.

Moderator: Guttorm

Svar
MartinSollie

Trim til Tempo panter 370 1977

Legg inn av MartinSollie »

Vinterprosjekt på pantern min tenker jeg på, tenkte på oppsett her, men kan dere svare hva jeg mangler, og hva som kan bli spesielt vanskelig? :) har det meste av verktøy siden jeg går TIP så verktøy blir sikkert ikke noe problem :) Og noen som har link til side som har verksted bok på sachs motor? så på kjell berg men fant ikke ut hvordan bok det var, gjerne link til både bok på motor, og "bruksbok" eller hva jeg skal kalle det(manualen på pantern) Må stille inn gir og skal splitte motor
Oppsett:
Athena 80cc, eller polini 80cc? (holdbarhet, kvasshet) vet polini er dyrere, men om den er bedre og mer holdbar er det verde? Crash.no
Tempo/sachs veiv 5 girs Crash.no
Tempo/sachs proma potte crash.no
Dellorto forgasser 21mm(større, mindre?) speedoptions.no
Dysekitt dellorto forgasser (hvor stort? 88-110?)
Reed?
innsug?
Luftfilter (bil luft filter fra biltema?)
Takk på forhånd, kom gjerne med positive ting og ting jeg mangler!
Utsende: skal se mest mulig orginal, lakke ramme, lakke opp tank og sidedeksler, er nettopp trekt opp nytt sete trekk

Christian
Sted: Kongsvinger, Hedmark
Kontakt:

Re: Trim til Tempo panter 370 1977

Legg inn av Christian »

Med det trimoppsettet der, kommer den i alle fall ikke til å se orginal ut! :lol:

Christian.

MartinSollie

Legg inn av MartinSollie »

Tenkte mer på at lakk og lister skal se orginalt ut da :D

Nils holger
Sted: Lillesand

Legg inn av Nils holger »

Hei. Ja da har du et prosjekt 8) Ville helt klart gått for et Athena sett da dette er rimligere, og enkelt i forhold til reservedeler som pakninger og stempler. Skal du gjøre det enkelt for deg selv bruker du dellorto 20mm. 21mm er anderledes oppbygd innv, og passer dårlig til den sylinderen. Proma potta er bra, du ma bare lage et feste på høyre side
av ramma. Luftfiteret fra Biltema er også helt ok. Med 20mm forgasser ville jeg prøvd med 85/90 dyse. Enklest og få få godt resultat over hele turtalsregisteret med den størrelsen på forgasseren. De går bedre med større forgassere, men krever mye
Dyse prøving på både hoved dyse, tomgangs dyse og høyde på forgasser nål. Veiv til 5 girs motor passer ikke i 4 girs motoren. Skal du ha athena sett er 5 girs med 5 lammelers clutch nesten et must. 4 girs motoren har bare 3 lammeller og du vil garantert slite med clutch sluring. Har selv en panter Athena med dellorto 26mm og kammer potte kjøpt i Tyskland. Mange prater mye om efekt og hvor mange hester en for ut av de. Jeg jobber ved siden av en motorsykkel butikk/ verksted
Der kjørte vi den på rulla. Den ga 11,16 hester ved 11000 omdreinger på bakhjulet, som er ca 13 hk på motoren. Og en toppfart på 112km med 14-36 dreving (5 girs) Dette er ærlige tall :D .Håper dette hjalp deg litt. Lykke til :wink:
Hilsen Nils
Pioner 8 med årer

petter62

Legg inn av petter62 »

Hei,
Beklager at jeg blander meg inn, men jeg holder litt på med samme prosjekt.
Er det plass til Dellorto phbh26 uten å gjøre noe drastisk med ramma? Er det noe ferdig insug å få kjøpt?
Mvh Petter

Panter79
Sted: Halden

Legg inn av Panter79 »

Hei
Er sikkert lit sent ute her, men :D

Hvis du kjører org. Panter må du nok ha noen ekstra fjærer i clutchen, siden den pleier å slire lit på høyt turtall.
bosch tenningen kan også tulle lit på turtall. Kjøpe en Re ville være et bedre alternativ, siden den har Motoplat elektronisk tenning, 5 gir og plasser til ekstra fjærer i clutchen.

Proma er en potte som ikke gir veldig turtall og fart, så hvis du vil ha en Panter som tar seg ut på "tralla" synets jeg du bør satse på en 80cc cross eksos eller for eksempel: http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ts_id=7067 som er et bra alternativ, siden den har større turtall register.
Jeg kjører Suzuki Tsx 125cc cross eksos, som fungerer helt topp!, men akkurat nå kjører jeg en 125cc Fighter i Panteren da, har også Re.

Jeg ville ha satset på en Dellorto eller Mikuni 24-28 mm med firkantet stempel, siden de er mye enklere å få stilt riktig enn en stor gasser med rund stempel.

Dette oppsettet vil jo bli ganske dyrt, men det er definitivt det morsomste og det beste :D du kan jo porte lit også :wink:.
Opsund Trim :D

Svar