Hva er riktig pris for en Tempodel?

Her kan du poste generelle Tempotemaer og legge ut spørsmål, diskutere osv.

Moderator: Guttorm

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Hva er riktig pris for en Tempodel?

Legg inn av administrator »

Starter denne tråden så vi kan samle alle forespørsler ang. pris her.
Altså om du f.eks trenger ny tank til din Corvette, men er usikker på hva den er verd. Spør via denne tråden på forumet så får du sikkert svar.

Synes det er greit å samle slikt i en tråd, så er det lett å finne tilbake etterhvert som forumet vokser.

Rune
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

Nye originaltanker til Tempo begynner vel å bli sjeldent, men kan ta to eksempler her som jeg synes er helt i lufta!

Kjell Berg for bensintank 380 corvette;
1736,.
Så en original Comettank 600 for Comet
1000,-

Det er for DYRT, men greit nok for en eneboer med jobb. For den neste generasjon blir dette uakseptabelt!

Luftfilter for Comet av kjell berg har jeg kjøpt og sendt tilbake da det ikke er originalt, og atpåtil koster svimlende 12 HUNDRE kroner!! Hva er det for noe da.. Jeg reparerte mitt originale og Comet'en går som ei kule med det! Man er nødt til å reparere/restaurere fremfor å kjøpe nye deler da det er i ferd med å bli utelukket.
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Brukeravatar
administrator
Site Admin
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: .

Legg inn av administrator »

Guttorm skrev:Den aller siste svarte 380 tanken kostet kr. 1900 hos Kjell Berg. Kjell Berg og resten av de offisielle Tempo forhandlerene er faktisk utsolgt for endel deler. Finnes de på "privatmarkedet" derimot kan prisen selvsagt skrus opp i skyene...
Er selv ikke den største tilhengeren av "billige østen deler" som bl.a Kjell Berg selger.
Prisen øker paralelt med etterspørselen men hvem vil vel betale mer enn nødvendig?
Kvaliteten / tilstanden er også meget avgjørende på pris spesielt når det gjelder utgåtte skjeldne deler.
Alternativet til å f.eks kjøpe en svindyr fabrikkny Tempo Swing Mc tank er jo enten å kjøre med den stygge gamle eller restaurere den gamle noe som både koster mye og kan ta tid. Så mangler du denne tanken og vil ha en strøken tank og prisen er skyhøy finnes der da heller ikke andre alternativer...eller?
Moderator
Sant som du skriver at oppretting av gamle tanker kan koste litt, men så blir det hvertfall som regel bra, uten innslag av østendeler.

Nå vet jeg at mange privatpersoner rundt i landet tar på seg oppdrag med f.eks å rette tanker. Dette krever litt kunnskap, men kan være verdt pengene sine.
Er også mange som nyproduserer deler til Tempo i Norge for tiden. Noen deler er halvbra, andre blir kjempebra. Slike deler synes jeg faktisk man kan betale litt for i motsetning til å kjøpe gamle dårlige deler til overpris.

Deler fra Stenbakken + Eddie Myrvold er stort sett veldig likt originalen. Bare synd Stenbakken er så vond å få tak i.....
(diskutert tidligere i annen tråd....)

Et annet eksempel er MC felgene til Kjell Berg. De er jo en skandale. Ruster etter kort tid, dersom man ikke etterbehandler de på innsiden. Greit å vite om. Kjenner man noen som jobber med fornikling, vil jeg nesten heller anbefale å legge nytt belegg på gamle felger...

Konklusjon: Dersom man skal legge litt penger i restaurering og deler synes jeg man skal passe på å få skikkelige varer i hvertfall.

Admin
Administrator av forumet
Corvette 1965 modell
Swing 175 1958 modell
Div MZ og Crescent

Brukeravatar
Per
Sted: Fæssa / Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Per »

jeg vet Stenbakken er veldig god på de originale delene og har reprodusert nærmest autentiske dekaler. Jeg snakket med han på telefon i vår, og fikk kjempeinntrykk av han! Nå er det imidlertid problemet med å få tak i han som mange begynner å gå lei. Men det finnes flere som har, men ingen som Stenbakken.

Man kan få veldig lyst til å reprodusere originaldeler i likt utseende og kvalitet, da man ser hvor lite jobb mange gjør for å reprodusere noe.. Kjell Berg kunne brukt noen øre ekstra for å få like saltrekk og girhåndtak, som jeg har fått litt dårlig erfaringer med..

For å få mopedene originale bør det finnes like deler som passer og har samme utseende som tidligere. Endre på produksjonsutseende er en skam!
50's in the 60's!

Westby Corvette 240 -61, Tambar Comet 600 -66, Trygg Trigger Sport 810 -67, Trygg Corvette 300 -68, Zündapp C 50 Sport -75, Corvette 380P -92

Rune

Legg inn av Rune »

Hva ville vært riktig pris for en corvette 380 uten motor, uten hensyn til rust og bulker?

tempotom
Sted: Verdal
Kontakt:

Legg inn av tempotom »

Kjell Berg tar 151,- kr for kulelager til mc fullnav. Dette er vanlig SKF dusinvarelager og koster 80,- over en hvilken som helst annen disk. Penger å spare det også når man skal ha 5 nye lagre til Swing/Cross/Sport/Taifunen sin.
Synes ikke prisene på tanker nevnt tidligere her de verste eksemplene. Å restaurere en tank med tanksealer, retting, ev sveising, sparkling eller forkromming, grunning, lakk + kanskje med hvite striper, x antall slipinger og klarlakk er både kostbart og utfordrende.
Prisene som jeg stusser mest over er hva folk forlanger for nyere Tempo mopeder og deler. Selv driver jeg bare med mc, men man skulle tro at deletilgangen til feks Corvette fortsatt var stor så mye som det var av dem, men meget mulig at jeg tar feil?
Jeg er kanskje for negativ mht KB, men der har jeg sett så utrolig mye rart som markedsføres som "Tempodeler" at hvis man ikke har detaljkunnskap om de forskjellige Tempomodellene, er det lett å bli villedet til at man kjøper en identisk reprodel. Noe så basic som en skjermstiver til Taifun viste seg å være håpløs og gikk rett i retur. Den var flere cm for bred. Heldigvis fikk jeg tak i de to siste skjermstiverne med skiltholdere fra Gisle Huge med Øglænd- delenr fremdeles påklistret til under 200,- pr stk. Vil oppfordre folk til å fikse/lete opp originaldeler hvis mulig, så ikke Tempoen om noen år består av deler fra Langtifra.
Tom Fredrik Kjesbu

espen amdal
Sted: tau

pris på corvette

Legg inn av espen amdal »

Rune skrev:Hva ville vært riktig pris for en corvette 380 uten motor, uten hensyn til rust og bulker?
Kjøpte en ok jeg med god motor til 3500,-
Kan vel ligge på 2000,- men det kommer jo an på hvilken stand den er.
Har kjøpt deler 2000-3000 i ettertid men det var strengt tatt ikke nødvendig :D

Svar