Tempo Standard 1956 - Mulig oppussingsobjekt? Nå med bilder!

Her kan du poste generelle Tempotemaer og legge ut spørsmål, diskutere osv.

Moderator: Guttorm

Svar
oracel
Innlegg: 19
Registrert: 01 jun 2005 03:35

Tempo Standard 1956 - Mulig oppussingsobjekt? Nå med bilder!

Legg inn av oracel »

Min onkel eier en 1956 Tempo Standard som jeg vurderer å overta og pusse opp. Men det er noen ting jeg lurer på først:

1 - Deletilgjengelighet. Går det an å få kjøpt ubrukte originale eller nyproduserte deler til disse motorsyklene? Jeg tenker da spesielt på motor/gearkasse og lager/bremseklosser.

2 - Sjanse for suksess. Hvordan anser dere sjansen for at jeg lykkes når 1) motorsykkelen har stått i ro i snart 30 år og 2) at da den ble demontert på 70-tallet fungerte den helt fint.

Håper på konstruktive innspill, ønsker ikke å gi meg i kast med noe jeg ikke kan fullføre :wink:

Her er noen bilder, hvordan ser dette ut?:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av oracel den 13 jul 2005 19:31, redigert 1 gang totalt.

lb9td
Innlegg: 62
Registrert: 16 jun 2004 16:32
Sted: Nittedal
Kontakt:

Legg inn av lb9td »

Dette er ingen uoverkommelig oppgave. Selv overtok jeg en 53 modell som hadde stått på en låve i 40 år.

Vedr. deler så må du finne ut om du ønsker å ha sykkelen som en brukssykkel der det ikke er så relevant om delene er originale så lenge sykkelen går - eller om du ønsker å ta vare på klenodiumet og bruke litt tid på å få fatt i originale deler. Det er ikke alltid lett - avhenger av hva som mangler. Det finnes "billige" repro deler (se hos Kjell Berg, Stathelle). Det er deler som bare Tempo entusiaster vil se ikke er originale og ikke den vanlige mannen i gata. Motor er det ikke noe problem å få fatt i. Det er verre med detaljer som f.eks riktig type baklykt, riktig lakkfarge etc. Før du lakker vil jeg derfor anbefale at du tenker deg godt om hva som er viktig - original/uoriginal, en sykkel som skinner eller som er naturlig "eldet".

Og en viktig ting - har du først begynt på Tempoen så har du fått deg en hobby som du får mye glede av! Hvis du ikke begynner - så gi meg et hint så er jeg interessert i sykkelen din som "delesykkel".
Standard 1953 modell, 2 seter.
Regnr. W-3263
BSA B33 1960 modell. 500 ccm, 26 hk
Regnr. T-7763

janivar
Innlegg: 195
Registrert: 11 aug 2004 10:52
Sted: Trondheim

Noe jeg alltid lurer på...

Legg inn av janivar »

Hei..
Du har slett ikke gitt deg i kast med noe uoverkommelig slik jeg ser det ihvertfall. Og har det vært meg, ville jeg satse på å bruke litt tid på en original-restaurering. Det koster litt, og tar litt lengre tid, men du har en ferdig MC som virkelig er attraktiv. Uansett ville jeg nå ikke "ofret" en komplett Tempo som delesykkel da... Men: Du sier atr den fuungerte fint når den ble demontert.. hvorfor demontere en fungerende MC? Kjedsommelighet? Sliter med å forstå slikt jeg :=)

oracel
Innlegg: 19
Registrert: 01 jun 2005 03:35

Legg inn av oracel »

Nei du kan så si, jeg fikk ikke et fullgodt svar på hvorfor den ble demontert selv, men jeg tror det var noe i retning av at to gutter fikk lov av eieren av motorsykkelen (min onkel) til å "pusse den opp", og som kjent er det mange som synes det er morsommere å demontere enn å montere ... :roll:

janivar
Innlegg: 195
Registrert: 11 aug 2004 10:52
Sted: Trondheim

Lykke til

Legg inn av janivar »

Hehe, du har nok sikkert rett i din observasjon omkring demontering/montering ja. Du får ha lykke til med prosjektet ditt, jeg kan lover deg at gleden over kjøretøyet når du en gang blir ferdig langt overstiger ergrelsene underveis. Tvi-tvi :)

Jan Ivar

oracel
Innlegg: 19
Registrert: 01 jun 2005 03:35

Legg inn av oracel »

*bump*

Tempo
Innlegg: 26
Registrert: 26 mai 2004 23:52
Sted: Os. Hordaland

Restaurere?

Legg inn av Tempo »

Hvorfor ikke montere sammen en sykkel slik den er. uten noen restaurering. Sett på nye dekk og sjekk bremsene. Få den i teknisk god stand og la patinaen være. Det er ikke mange av disse urørte eksemplarene.
Da vil du få en sykkel som vekker oppsikt, ivertfall i Tempomiljøet.
Det er nokk av oppstasede sykkler, men ikke med femti års naturlig elde.
Sett i gang med å få den i teknisk stand og tut og kjør.
Hilsen BTL.

Brukeravatar
Guttorm
Innlegg: 5305
Registrert: 09 jul 2005 22:44
Sted: Stavanger

Restaurering!

Legg inn av Guttorm »

Støtter synspunktet til Tempo!
Har sett mange håpløst restaurerte Tempoer og er overbevist om at mange gode orginale motorsykler og mopeder hadde tatt seg mye bedre ut hvis de i stedet hadde blitt beholdt orginale. Idag er det slik at Tempoen på død og liv MÅ restaureres så sant der kun er kommet fram en rustflekk eller fem...!?
Til andre som går med restaureringsplaner: Legg planen på hylla, få Tempoen på veien og vurder om den i det hele tatt trenger restaurering! Klart der er en grense for hvor "orginal" den bør være. For er den allerede malt med kost eller hvis fargen er rustbrun i stedet for eks. svart så har en egentlig ikke noe valg.
Hvis orginal lakken blir fjernet, er det ikke mulig å den tilbake i den gamle gode, orginale standen med sjel og patina, slik at det faktisk ser ut som en gammel Tempo og ikke en "2005 mod. Standard".
CARPE DIEM!

corvette
Innlegg: 145
Registrert: 14 feb 2005 19:17
Sted: telemark

Legg inn av corvette »

er du intresert i å selge ''delesykkelen'' din når du er færdig eller?
CORVETTE 1971,78,80 2stk,81,84, 86 og 88(p).
PANTER 340 og 470 68 og 84.
SAFIR 400 1969.
AVANTI 1986.
cz 1956.
villers 1955.
taifun 1966.
transport 1951.
honda cb125 1975 .

Svar